سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

محمد کرباسی: سوریه در طول تاریخ همیشه جایگاهی استراتژیک داشته است؛ کشوری که در نقطه اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته، در میان اروپای صنعتی و خاورمیانه نفت خیز قرار دارد و به همین‌خاطر دارای جایگاه ویژه‌ای است.

چشم - سوریه

این کشور که زمانی مرکز امپراتوری اسلامی بود از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و سرزمین‌های اشغالی همسایه‌ است. سوریه کشوری است با جلگه‌های حاصلخیز، صحرا و کوهستان و در کنار اکثریت سنی، در آن گروه‌های نژادی و مذهبی مختلفی مانند کردها، ارمنی‌ها، آشوری‌ها و شیعیان زندگی می‌کنند. حدود ۷۴ درصد جمعیت سوریه را مسلمانان سنی، ۱۳درصد را علویان(شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلی) ،۱۰درصد را مسیحیان و ۳درصد را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند. جمهوری فعلی عربی سوریه در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان و فلسطین، بخشی از سرزمین شام بود.بسیاری دمشق، پایتخت این کشور را قدیمی‌ترین شهر قابل سکونت جهان می‌دانند که به همین‌خاطر به دروازه تاریخ مشهور است. این شهر از هزاران سال قبل از میلاد به‌صورت پیوسته محل سکونت انسان بوده‌است و به همین‌خاطر آن را نخستین پایتخت دنیا می‌نامند.

تاریخچه حزب بعث

در سال ۱۹۶۳ حزب بعث که تحت کنترل علوی‌هاست قدرت را در این کشور به‌دست آورد وتاکنون حکومت را در اختیار دارد. این حزب با ادغام‌ حزب‌ بعث‌ به‌ رهبری‌ میشل‌ عفلق و حزب‌ سوسیالیست‌ عرب‌ به‌ ریاست‌ اکرم‌ حورانی در اواخر سال‌ 1952 به‌وجود آمد. در جریان جدایی‌ میان‌ مصر و سوریه‌ (از سال‌ 1959) این حزب نقش‌ فعالی‌ داشت و در کودتای‌ هشتم‌ مارس‌ توانست‌ قدرت را به ‌دست‌ بگیرد. سوریه در طول سال‌های گذشته درگیری‌های مختلفی با رژیم صهیونیستی داشته است. بلندی‌های جولان بخشی از سوریه است که از زمان جنگ شش‌روزه در سال 1967 تحت اشغال اسرائیل قرار دارد.

اقتصاد بر پایه نفت

اقتصاد سوریه زیر سایه نفت و کشاورزی است که نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهند. طبیعت متنوع سوریه، با دارا بودن کوه‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها، رودخانه و دسترسی به آب‌های آزاد، تأثیر زیادی بر صنایع و کشاورزی این کشور گذاشته است. صادرات نفت اما نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. در این کشور، سالانه ۳۰میلیون تن نفت استخراج و از طریق خط لوله به حمص ارسال می‌شود. از این مقدار 5/5میلیون تن پالایش و بقیه آن از طریق بنادر سوریه در دریای مدیترانه به کشورهای دیگر صادر می‌شود. سوریه منابع گاز طبیعی هم دارد اما بیشتر آن به مصرف داخلی این کشور می‌رسد. به تازگی میدان‌های گازی عظیمی در مناطق مختلف به‌ویژه در نزدیکی شهر دیرالزور کشف شده که می‌تواند به اقتصاد این کشور کمک کند. سوریه به دارا بودن نوع خاصی از نفت سبک هم مشهور است. چندی پیش میدان جدیدی از نفت سبک در شهر لاذقیه کشف شد. در کنار استفاده از منابع طبیعی، صنعت هم نقش مهمی در اقتصاد سوریه دارد و این کشور را میان دیگر کشورهای عربی متمایز ساخته است. نساجی و صنایع غذایی در این کشور پیشگام هستند. صادرات سوریه شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، میوه و سبزیجات، نخ پنبه، البسه، گوشت و حیوانات زنده و گندم می‌شود.

جمهوری عربی سوریه در یک نگاه

جمعیت: 22,530,746 نفر (تخمین جولای ۲۰۱۲)
پایتخت: دمشق
بزرگ‌ترین شهر: حلب
مساحت: 185,180 کیلومتر مربع
زبان رسمی: عربی
استقلال: از فرانسه در ۱۷ آوریل ۱۹۴۶ / از جمهوری متحده عربی در ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۱
واحد پول: پوند سوری
تولید ناخالص ملی(براساس قدرت خرید): 831/ 107 میلیارد دلار(تخمین سال ۲۰۱۰)
تولید ناخالص ملی(اسمی): 15/ 59 میلیارد دلار (سال ۲۰۱۰، بانک جهانی)

چند نکته خواندنی درباره سوریه

سوریه کنونی در سال ۱۹۴۶ استقلال خود را از فرانسه به‌دست‌آورد اما پس از آن شاهد دورانی از بی‌ثباتی سیاسی بود.
نام سوریه را فرانسوی‌ها پس از اشغال این کشور بر آن نهادند که به تاریخ کهن این سرزمین و استقرار آشوریان در آن اشاره دارد.
سوریه نخستین کشور عربی است که در آن مجلس تاسیس شده؛ سابقه‌ مجلس‌ در این‌ کشور به‌ سال‌ 1919 یعنی‌ قبل‌ از استعمار فرانسه‌ برمی‌گردد.
سوریه و مصر برای مدت کوتاهی (61-1958) در دوران ریاست ‌جمهوری جمال عبدالناصر در مصر، اتحادیه‌ای را تشکیل دادند ولی با یک کودتا، سوریه بار دیگر راه استقلال کامل را در پیش گرفت.

کد خبر 173802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز